Bikefitting to termin, który w Polsce cały czas budzi jeszcze lekkie zdziwienie. Wśród osób, które w ogóle nie są związane z kolarstwem, jest to słowo nieznane i trudno się temu dziwić, ponieważ nawet osoby, które interesują się rowerami amatorsko, często nie wiedzą o istnieniu tego zjawiska. Słowo bikefitting wywodzi się z języka angielskiego i oznacza po prostu dopasowanie roweru.
Dla większości osób proces ten wiąże się z prostymi czynnościami, które każdy może wykonać w swoim domowym zaciszu. Są to działania takie jak odpowiednie ustawienie nachylenia i wysokości siodełka, komfortowe ustawienie kierownicy. Taki prosty, amatorski bikefitting jest znany chyba wszystkim osobom, które poruszają się na rowerach. Nawet amator zauważy bowiem, że jazda z siodełkiem ustawionym zbyt nisko lub zbyt wysoko jest po prostu niewygodna i zamiast przyjemności, powoduje dyskomfort i niezadowolenie. Nietrudno więc wyobrazić sobie, co czują zawodowcy, biorący udział w wyścigu liczącym setki kilometrów, jeśli ich rower nie jest prawidłowo dopasowany. Gdyby taki kolarz nie zdecydował się na wcześniejszy bikefitting, jazda na pewno nie byłaby dla niego przyjemna, a co gorsza długie miesiące treningów mogłyby pójść na marne, ponieważ sportowiec nie byłby w stanie wykorzystać wszystkich możliwości swojego ciała. Myślę, że najlepiej będzie, jeśli od razu porozmawiamy o zaletach i korzyściach, które niesie za sobą bikefitting.
Odpowiednie dopasowanie kluczem do sukcesu
Nie jest przesadą stwierdzenie, że właściwe dopasowanie roweru jest, przynajmniej częściowo, receptą na sukces. Przede wszystkim zabezpiecza nasze zdrowie. Profesjonalne dopasowanie roweru odbywa się z udziałem fizjoterapeutów, którzy wiedzą, jak powinno pracować ludzkie ciało, aby mogło wykorzystywać maksimum swoich możliwości, bez ryzyka powstania kontuzji. Jeżeli geometria ramy, a także wysokość siodełka, jego rodzaj, ustawienie kierownicy, czy odpowiednie pedały będą właściwie dobrane, unikniemy ryzyka wystąpienia wielu uporczywych, lub nawet groźnych dla zdrowia dolegliwości. Przede wszystkim odciąży to nasz kręgosłup, który w czasie jazdy musi przybierać nienaturalną pozycję, aby zachować dobrą aerodynamikę.
Jeżeli zdecydujemy się na bikefitting w profesjonalnym salonie, specjaliści dopasują nam wszystkie komponenty w taki sposób, aby jazda była dla nas komfortowa, a jednocześnie nasza pozycja nadal była aerodynamiczna. To przełoży się na większą radość z jazdy i znacznie lepsze osiągnięcia. Odpowiednio dopasowany rower uchroni przed kontuzją również nasze kolana, a każdy kolarz wie, jak ważną rolę odgrywają te stawy w czasie jazdy na rowerze.
Bikefitting to akcesoria szyte na miare.
Bikefitting obejmuje także dobór odpowiedniego siodełka. Prawidłowo dobrane siodło pozwala ograniczyć ucisk, szczególnie w newralgicznych miejscach. Pozwala także uniknąć otarć, które powstają na udach w przypadku, kiedy nasze siedzisko jest zbyt szerokie. Istotną zaletą bikefittingu jest także stworzenie naszemu ciału możliwości do maksymalnego wykorzystania jego potencjału fizycznego.
Właściwie dopasowane pedały, czy ramiona korby pozwolą nam na włożenie wszystkich sił w pedałowanie i osiąganie dużych prędkości i lepszego przyspieszenia. Rower, który jest dobrze spasowany z kolarzem, jest również łatwiejszy w prowadzeniu, zyskujemy więc lepszą zwrotność i kontrolę nad naszym jednośladem. To główne zalety, które wynikają z bikefittingu.
Jak widać, są one naprawdę warte uwagi, ponieważ przekładają się na najważniejsze aspekty, takie jak zdrowie i osiągane wyniki. Skoro korzyści mamy już opanowane, pomówmy trochę o tym, jak przebiega bikefitting, zarówno amatorski, jak i ten zarezerwowany dla prawdziwych zawodowców.
Bikefitting – dla profesjonalistów i nie tylko
Zacznijmy od tego, jak powinien wyglądać prosty bikefitting przeznaczony dla osoby, która kolarstwo traktuje tylko rekreacyjnie. Jeżeli jesteś jeszcze przed kupnem roweru, pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić, jest wybór ramy o odpowiedniej geometrii i rozmiarze, która będzie dobrze dopasowana do twojego wzrostu i sylwetki. W amatorskim zastosowaniu wystarczy dostosowanie się do tabeli rozmiarów, która zazwyczaj znajduje się na stronie producenta.
Kolejnymi czynnościami, które należy wykonać, jest prawidłowe ustawienie wysokości naszego siodełka oraz kąta jego nachylenia. Pozwoli to zachować odpowiednią pozycję za kierownicą oraz uniknąć bólu lub nawet kontuzji nóg. Możemy także dopasować odpowiedni dla nas kąt mostka. Te czynności wystarczą, aby rekreacyjna jazda na rowerze była wygodna i przyjemna.
Jeżeli jednak czujesz, że kolarstwo to twoja pasja, lub chcesz się nim zająć profesjonalnie, warto, abyś udał się do profesjonalnego salonu, gdzie to zawodowcy dopasują rower tak, aby służył Ci jak najlepiej. Taka usługa może kosztować od kilkuset do prawie tysiąca złotych, jeżeli jednak jesteś lub chcesz zostać profesjonalnym kolarzem, myślę, że warto ponieść takie koszty, szczególnie że taki profesjonalny bikefitting odbywa się przy udziale wykfalifikowanych fizjoterapeutów oraz osób, które naprawdę świetnie znają się na kolarstwie.
Cały proces trwa zazwyczaj kilka godzin, a pracownicy salonu dopasowują nam geometrię i rozmiar ramy, rodzaj i ustawienie siodełka, długość kierownicy, czy kąt nachylenia mostka, a nawet długość ramion w korbach. Ustawiane są także pedały i ich bloki. Trzeba także mieć pod uwagą fakt, że bikefitting w profesjonalnych salonach odbywa się przy wykorzystaniu profesjonalnego sprzętu pomiarowego, takiego jak na przykład kamery do monitorowania pozycji w czasie jazdy, więc wszystkie pomiary są niezwykle dokładne.
Najpierw dopasowanie, potem jazda.
Niezależnie od tego, czy jesteś amatorem, który kolarstwo traktuje tylko jako rozrywkę i formę rekreacji, czy profesjonalnym kolarzem lub osobą aspirująca do tego miana, zanim wsiądziesz na rower, najpierw dopasuj go tak, aby zapewnił Ci jak największy komfort jazdy i jak najlepsze możliwości wykorzystania potencjału twojego organizmu. Bikefitting to jedna z podstawowych czynności, które wpływają nie tylko na wygodę, ale także na bezpieczeństwo i osiągane przez kolarza wyniki.