Rower elektryczny pomimo zasadniczej różnicy wynikającej z zastosowanego napędu, technicznie nie różni się od zwykłego jednośladu. Obejmują go więc te same przepisy określające jego osprzęt. W tym oświetlenie. Na rowerze elektrycznym są to specyficzne akcesoria rowerowe – przede wszystkim dlatego, że jest on cięższy i często szybszy od zwykłego roweru. W konsekwencji chcemy, by widziano nas lepiej, bo każdy upadek czy konieczność nagłej zmiany kierunku wiąże się z pracą z większymi siłami i momentami bezwładności.
Stąd blisko już do właściwego oświetlenia w rowerze elektrycznym – o czym dziś opowiemy. Nie jest to prosty wybór właśnie przez wyjątkowość rowerów elektrycznych, istnieje wiele producentów oświetlenia rowerowego i nie wszystkie rowery elektryczne dogadują się z nimi bez problemów. E-bike konsumujący energię elektryczną by wspomagała napędzanie nie powinien z definicji dzielić się nią z oświetleniem, ale robi to i to w bardzo skuteczny sposób. Warto więc sprawdzić, jak temat wygląda i ugryźć go właściwie. W czym Wam dziś pomożemy, zapraszamy!
Sprawdź również
- Rower elektryczny przyszłością jednośladów.
- Odkryj nową jakość w górskich wyprawach z rowerem elektrycznym MTB
- Rowery elektryczne miejskie – najważniejsze informacje i porady zakupowe
- Rowery elektryczne gravelowe – idealne rozwiązanie dla miłośników przygód szutrowych na dwóch kółkach
Spis treści
Czy rower elektryczny musi mieć zamontowane oświetlenie?
Tak, rower elektryczny musi mieć zamontowane oświetlenie (przednią lampkę rowerową oraz tylną lampkę rowerową), zgodnie z przepisami ruchu drogowego. Przede wszystkim, rower powinien być wyposażony w przednie światło białe lub żółte, które jest widoczne z odległości co najmniej 150 metrów, oraz tylne światło czerwone, również widoczne z tej samej odległości. Wymagania te są podyktowane troską o bezpieczeństwo rowerzystów oraz innych uczestników ruchu drogowego, zwłaszcza po zmroku lub w warunkach ograniczonej widoczności. Odpowiednie oświetlenie roweru elektrycznego nie tylko zwiększa widoczność samego rowerzysty, ale również pozwala na lepszą orientację pozostałym użytkownikom drogi, co znacząco zmniejsza ryzyko wypadków.
Pamiętaj!
Profesjonalne oświetlenie rowerowe jest kluczowym elementem dla każdego rowerzysty dbającego o swoje bezpieczeństwo. Bez względu na to, czy jeździsz rekreacyjnie, czy zawodowo, odpowiednie lampki rowerowe na szosę zapewniają dobrą widoczność i komfort podczas jazdy.
Czy mocna i droga lampka do elektryka jest dobrym rozwiązaniem?
Zasadniczo rower elektryczny nie jest tanim rozwiązaniem – jego zakup, jak i późniejsza eksploatacja wiążą się z wydatkami. Dodatkowe baterie, inne łańcuchy i zębatki, korby i suporty przenoszące większe obciążenia, wytrzymałe łożyska – to wszystko wymaga odpowiedniego traktowania ze strony użytkownika, a lista kosztów nie kończy się na zakupie. Stąd istnieje rozsądna potrzeba traktowania tego zakupu poważnie i co za tym idzie – właściwa jego ochrona. Bierna i czynna. Pasywnym środkiem zabezpieczenia będzie podniesienie bezpieczeństwa przez właściwe oświetlenie – solidne, markowe i trwałe.
Przykładem powinny być produkty marki Litemove, gotowe współpracować z rowerami marek takich jak Haibike, Winora czy Ghost. I tak topowy produkt firmy, lampka AC-150U kosztuje ponad 400 zł. Oferuje jednak nieporównywalną solidność, markową trwałość i w pełni współpracuje z układem elektrycznym roweru. Do tego stopnia, że zintegrowana z nim włącza się ze sterownika na kierownicy i czerpie z tego samego źródła energii. Ale co najważniejsze, w żaden sposób nie jest w stanie uszkodzić ogniw baterii, ani zakłócić pracy układu napędowego. A przy tym daje oświetlenie o mocy 700 lumenów w strumieniu o długości nawet 230 m. To zasadniczo hegemon, jeśli chodzi o markowe oświetlenie roweru w tej kategorii.
Lampa przednia Litemove SEC-110S
249,00 zł
Produkty innych firm, jak ProX, Cateye, Lezyne czy Kryptonite są również godne polecenia. Niemniej sugerujemy by wybrać je w momencie, gdy zdecydujemy się na oddzielne źródło zasilania – najmocniejsze mają ponad 1000 lumenów a ich potężny strumień nie będzie miał żadnego apetytu na prąd z naszej baterii. Polegając jednak na układzie zintegrowanym i oświetleniu, które będzie z niej korzystać, ważne jest by sięgać po produkty energooszczędne i trwałe – w tym wypadku marka Litemove jest świetnym rozwiązaniem.
Na co zwracać uwagę wybierając oświetlenie do e-bike’a?
Oświetlenie roweru elektrycznego jest poddane takim samym kryteriom jak używane w zwykłym rowerze. Niemniej obecność baterii i możliwość korzystania z niej generuje nowy poziom potrzeb, do których dołącza mała energochłonność i efektywność porównywalna z zasilanymi klasycznie lampkami rowerowymi. Wybór odpowiedniej lampki do roweru elektrycznego jest prosty, o ile pamiętamy o kilku podstawach. Oto kilka zmiennych, na które powinniśmy zwrócić szczególną uwagę.
Sposób zasilania
Możemy używać normalnych, zasilanych klasycznie lampek. Nowoczesne modele mają wbudowany na stałe akumulator i ładujemy je przy użyciu portów USB – spotkamy to w lampkach Lezyne, ProXa czy Cateye. To rozwiązanie które zdecydowanie wypiera tradycyjne baterie, pozwala stworzyć bardziej konkretną, szczelną konstrukcję. Drugim rodzajem zasilania jest to pochodzące z baterii lub dynama. W rowerze elektrycznym w grę wchodzi tylko to pierwsze rozwiązanie. Drugie jest możliwe, ale generowałoby dodatkowy opór i ciężar – stąd jest niepopularne. Lampki zasilane z akumulatora roweru muszą być kompatybilne z jego układem elektrycznym, aby w żaden sposób nie zakłócać jego pracy i przepływu energii. W tym wypadku warto sięgać po jak najlepsze produkty markowe – gwarantują określoną kompatybilność i trwałość oraz bezpieczeństwo użytkowania. Dobry przykład to produkty Litemove, które są tak dobrze zintegrowane z układami rowerów, że steruje się nimi z poziomu sterownika roweru, a jedynym dodatkiem jest przełącznik świateł długich i krótkich. Jest to oświetlenie do roweru elektrycznego z wysokiej półki – warte uwagi i trwałe.
Moc
W wypadku klasycznych lampek moc jest dość duża i większość z nich potrafi generować naprawdę solidny strumień światła – Cateye Syn Core 1000 pracuje do 87 godzin i potrafi uruchomić snop światła o mocy 1000 lumenów. To zachwycające wartości – podobne lub nawet mocniejsze to Prox Triple Power czy Lezyne Connect Smart 1000XL. Z drugiej strony lampki do rowerów elektrycznych, które są zasilane z akumulatora roweru mają niewiele słabsze parametry – zazwyczaj osiągnięcie 700-900 lumenów mocy nie stanowi dla nich problemu, ale są przy tym sporo lżejsze i mają mniejszy apetyt na drogocenną energię. Oświetlenie rowerowe pozwala na bezpieczną jazdę nawet przy mniejszej mocy – liczą się także sposoby wykorzystania jakości lampek: rodzaj diod LED i jakość soczewek. Stąd wartość mocy nie zawsze ma przełożenie na wygodną jazdę w ciemniejącym otoczeniu.
Wodoodporność
Bardzo ważny aspekt. W wypadku oświetlenia roweru czerpiącego z baterii e-bike’a łatwiej o szczelność i odporność na wodę, bo lampka nie ma wbudowanego akumulatora i gniazda ładowania będącego newralgicznym punktem konstrukcji. Lampki tradycyjne opiera się o uszczelnione korpusy aluminiowe i odpowiednie zaślepki montażowe, mające na celu uniemożliwienie dostania się wody do środka. Celujmy w wartości powyżej IP56 – to absolutne minimum jeśli chodzi o kryterium wodoszczelności.
Kompatybilność
Założenie tradycyjnego oświetlenia nie jest w większym stopniu obciążone tym problemem. Założyć możemy na rower niemal wszystko, ważne jest by średnica uchwytu była w stanie objąć kierownicę czy sztycę podsiodłową. Oświetlenie działa niezależnie, więc nie martwi nas jego praca a tylko okresowe ładowanie. Z kolei to pracujące jako zintegrowane z rowerem kompatybilne musi być zawsze. Ingerencja w układ zasilania musi być poparta stosownym atestem i czytelną instrukcją, markowy produkt przeprowadzi Was przez ten proces niemal bezboleśnie i pozwoli korzystać z oświetlenia w sposób maksymalnie efektywny. Litemove doprowadziło swoje produkty do takiej perfekcji, że bez problemu dogadują się z popularnymi sterownikami w rowerach i można je w dość prosty sposób stosować na większości z nich. Im słabszy produkt, tym gorsza współpraca z układami zasilania w rowerze, a czasami wręcz całkowicie niemożliwa. Lampki do rowerów elektrycznych są różne – wybieraj je mądrze tak jak cały rower.
Rower Jaśnie oświecony – czyli oświetlenie roweru elektrycznego bez tajemnic
Na rynku jest wiele marek oświetlenia, a pojawienie się rowerów elektrycznych sprawiło, że pojawiają się jeszcze nowsze. W tym zgiełku warto wybrać produkt solidny, mądrze przemyślany, trwały i w pełni kompatybilny z naszym rowerem elektrycznym. Zapewni nam to spokojną jazdę, mały pobór cennej energii i efektywną pracę przez długi czas. Warto rozglądać się wśród uznanych producentów celem znalezienia najlepszego rozwiązania. Mamy nadzieję, że znajdziecie je u nas.