Ten artykuł przeczytasz w: 5 minuty

Ostre koło to rodzaj roweru, który z pewnością jest wart uwagi. W szczególności rozpowszechniony jest wśród kolarzy, którzy poruszają się głównie po mieście oraz po płaskim terenie. Taki rower sprawdza się w przypadku miejskiej jazdy dzięki swojej nieskomplikowanej budowie. W dalszej części artykułu przyjrzymy się jego cechom charakterystycznym.

Co to jest ostre koło?

Ostre koło to typ roweru, który ma tylko jeden bieg. Ponadto, aby utrzymać go w ciągłym ruchu, musimy bez przerwy pedałować, nawet w przypadku zjeżdżania z górki, ponieważ korba ciągle się obraca. Jest to spowodowane zespoleniem piasty tylnego koła z korbą przy użyciu łańcucha. Inną cechą charakterystyczną tego modelu jest niska waga. Oprócz tego rower ostre koło nie posiada przerzutek, wolnobiegu ani manetek. Właśnie to powoduje, że jest o wiele lżejszy niż standardowe modele.         

Jak zbudować ostre koło?

Rower ostre koło możemy zbudować samodzielnie ze względu na prostotę konstrukcji takiego roweru. Musimy pamiętać o doborze odpowiednich części, aby mieć pewność, że będą sprawne i że będą do siebie pasować. Zbudowanie ostrego koła zaczynamy od ramy, następnie nabijamy miski na mufę ramy i zakładamy napinacze. Następnie montujemy suport i koła szosowe. Kolejnym krokiem jest założenie łańcucha na tylną zębatkę oraz blat korby. Z przodu montujemy kierownicę oraz klamki do przedniego hamulca. Ostatnim etapem jest założenie sztycy oraz siodełka.

rower ostre koło w ruchu miejskim

Wybór ramy do ostrego koła

Bardzo ważną kwestią podczas budowy ostrego koła jest wybór ramy. Rower ostre koło charakteryzuje się lekką wagą. Powinna wyróżniać się także długimi hakami, dzięki którym można przesunąć koło oraz naciągnąć łańcuch. Jeśli chodzi o najczęściej wykorzystywany materiał do produkcji ramy, to jest nim stal. Do łączenia rurek zawsze używa się muf.

Piasta do ostrego koła

Kolejnym istotnym elementem potrzebnym do budowy klasycznego ostrego koła jest piasta rowerowa. Najprostszą wersją jest piasta torowa, która posiada gwintowane osie oraz nakrętki. Zazwyczaj zębatkę montujemy przy użyciu lewoskrętnego gwintu, a następnie przyciskamy kontrą obracającą się w prawo. Dzięki temu nie ma możliwości, że zębatka odkręci się podczas jazdy. Dobrym wyborem będzie również piasta flip-flop, ponieważ zawiera ona zębatki po obydwu stronach. W związku z tym możemy nakręcić obydwie, następnie odkręcić tylne koło i obrócić je o 180 stopni. Po jego powtórnym założeniu uzyskamy inne przełożenie, co wpłynie na komfort jazdy. Warto pamiętać, że w przypadku ostrego koła piasta ma zasadnicze znaczenie, ponieważ napęd jest odpowiedzialny za hamowanie oraz za przyspieszanie. W przypadku blokady tylnego koła piasta będzie obciążona, co może prowadzić do braku możliwości hamowania. Widzimy więc, że wybór odpowiedniej piasty jest bardzo istotny, ponieważ wpływa na nasze bezpieczeństwo. 

Ostre koło vs single speed-różnice

Wielu rowerzystów waha się pomiędzy wyborem ostrego koła a rowerem typu single-speed. Te dwa rodzaje różnią się od siebie wieloma cechami. Główna różnica dotyczy komfortu jazdy, a mianowicie w przypadku ostrego koła musimy bez przerwy pedałować, ponieważ napęd jest ściśle połączony z pedałami. Jeśli chodzi o single-speed, inaczej nazywany wolnobiegiem, sprawia on, że pedałowanie jest zbędne w takich momentach jak zjeżdżanie z górki. Dzieje się tak, ponieważ mimo braku pedałowania, wolnobieg obraca się samodzielnie. Kolejna różnica dotyczy bezpieczeństwa podczas jazdy. W tym przypadku rower typu single-speed przewyższa rower ostre koło, ponieważ posiada hamulce. Możemy więc lepiej manewrować rowerem i zapanować nad nim niż w wypadku ostrego koła. Tym drugim nie możemy poruszać się zbyt szybko, jeżeli nie jesteśmy doświadczonymi kolarzami, ponieważ w przeciwnym razie jazda może zakończyć się kontuzją.

Prezentacja ostrego koła w kolorze czerwonym

Ponadto, wiele osób przyznaje, że preferują rower z wolnobiegiem z tego względu, że nie męczą się na nim tak, jak w przypadku jazdy na ostrym kole. Jest to spowodowane tym, ze nie muszą cały czas pedałować, choć z drugiej strony istnieją również zwolennicy tego typu roweru, którzy lubią wysiłek oraz adrenalinę. Cechą, która powoduje wyższość klasycznego ostrego koła nad single-speedem, jest solidny napęd. Zawiera on zwyczajny napęd, który jest odporny na trudne warunki użytkowania. Z tego powodu niebezpieczeństwo pojawienia się awarii znacznie maleje. W przypadku roweru z jednym biegiem konstrukcja jest bardzo podobna. Widzimy zatem, że obydwa rodzaje rowerów mają swoje wady i zalety, które z pewnością pomogą nam w wyborze jednośladu dopasowanego do naszych potrzeb.

Dla kogo jest klasyczne ostre koło?

Klasyczne ostre koło ma zarówno swoich przeciwników, jak i zwolenników. Do tej drugiej grupy z pewnością można zaliczyć pasjonatów kolarstwa, którzy dzięki wkładaniu dużego wysiłku w poruszanie się na rowerze czują satysfakcję. Rower ostre koło sprawdzi się w przypadku osób, które czerpią przyjemność z szybkiej i intensywnej jazdy po mieście. Ten rodzaj dwóch kółek doceniają również kurierzy, dla których szybkie dostarczenie paczki jest priorytetem. Ostre koło z pewnością przypadnie do gustu osobom, które mają sentyment do najbardziej standardowego sposobu jazdy. Widzimy zatem, że rower ostre koło nie jest rowerem jedynie dla hipsterów, ale dla każdego kto doceni wyjątkowy styl jednośladu i prostotę jego wykonania.

Udostępnij

O autorze

BestBikes to renomowana redakcja, która od 2019 roku dostarcza pasjonatom rowerów najświeższe informacje i fachowe porady na temat rowerów, części rowerowych, odzieży oraz akcesoriów rowerowych. Nasza misja to wspieranie i inspirowanie wszystkich miłośników dwóch kółek, niezależnie od ich doświadczenia czy poziomu zaawansowania.

Nasza redakcja składa się z zespołu doświadczonych rowerzystów, mechaników oraz entuzjastów, którzy nie tylko kochają rowery, ale także posiadają szeroką wiedzę i praktyczne umiejętności. Dzięki temu, BestBikes dostarcza treści, które są nie tylko interesujące, ale przede wszystkim pomocne i rzetelne.