Gdy jesteś w ruchu na jakimkolwiek pojeździe każdy element jego wyposażenia ma znaczenie by działał bez zarzutu. Hamulce jako jeden z najważniejszych z istotnych komponentów szczególnie musi być w pełni sprawny bo inaczej się nie zatrzymasz gdy będzie tego wymagała sytuacja. Rowerzysta powinien przynajmniej co jakiś czas sprawdzać stan techniczny swojego roweru, żeby przykładowo hamulec nagle nie zaczął się zacinać i przestać odpowiadać na próby zatrzymania roweru. Na rynku istnieją różne rodzaje hamulców w rowerze a my wytłumaczymy Ci czym się od siebie różnią.
Sprawdź również
Spis treści
Dlaczego dobór odpowiednich hamulców jest tak ważny?
Uznajmy taką sytuację: jedziesz sobie spokojnie po asfalcie w słoneczny ciepły dzień, wiatr rozwiewa Ci włosy, na drodze wydaje się że nikogo nie ma gdy nagle z przeciwnej strony lub z boku wjeżdża Ci nieuważny kierowca samochodu osobowego. Jest zbyt zamyślony by jako pierwszy Cię zauważyć. W ostatniej możliwej chwili ratujesz swoje i jego życie korzystając ze swoich sprawnych hamulców, dzięki czemu, żaden z was nie zostaje ranny. Uratował Cię refleks i właśnie zahamowanie swojego pojazdu.
Co jeśli nie miałbyś sprawnego systemu hamowania? Byłoby z Tobą i kierowcą auta nieciekawie.
Hamulce obręczowe
Hamulce obręczowe w celu ich założenia trzeba mieć wcześniej w ramie oraz widelcu piwotów. Składa się z płyty mocującej, klocków hamulcowych oraz zacisku i klamki połączonych razem przewodem hydraulicznym.
V-brake– uniwersalne hamulce szczękowe, są stosowane w rowerach typu MTB, trekkingowych i miejskich. Nie używać ich do rowerów szosowych ze względu na inny sposób montażu ani zjazdowych przez słabą wytrzymałość hamulców. Charakteryzują się wystarczającą siłą by zahamować cały rower. Podatne na zabrudzenia przez co tracą swoją skuteczność.
Zalety: tanie, proste w serwisowaniu, wystarczające w zwykłej amatorskiej jeździe, niska waga
Wady: zużywające obręcz, nieskuteczne lub mało skuteczne w kontakcie z wodą i błotem
Cantilever– używane były zanim na rynek wprowadzono V-brake’i, dziś można je spotkać tylko w rowerach przełajowych i tańszych miejskich.
Zalety: proste w budowie, lekkie, działają z klamkomanetkami szosowymi, pozwalają na użycie szerszej opony
Wady: mniej skuteczne w hamowaniu niż V-brake, lepsza regulacja
Hamulce tarczowe
Zbudowane z tarczy zamocowanej do piasty oraz zacisk z klockami. Klocki hamulcowe trą o tarczę zatrzymując koła. Wymieniamy 2 rodzaje hamulców tarczowych:
Hamulce mechaniczne – są uruchamiane przez stalową linkę. Rzadziej spotykane przez słabszą siłę i modulację. Są droższe od V-brake’ów i nie działają jak powinny
Hamulce hydrauliczne – wypierają hamulce mechaniczne, zapewniają dobrą siłę i dozowanie (modulację).
Zalety: niezawodne, bardzo dobra modulacja
Wady: droższe od V-brake’ów, trudne do naprawy w trasie (hydrauliczne), hydrauliczne trzeba odpowietrzać i wymieniać płyn co jest denerwujące
Hamulce rolkowe
Używane w rowerach miejskich. Działają tak, że rolki znajdujące się w bębnie naciskają na jego powierzchnię podczas hamowania. Z wnętrza hamulca radiator odprowadza ciepło. Nie nadają się do rowerów w, których potrzebna jest duża siła hamowania.
Zalety: szczelnie zamknięte, prawie niewrażliwa na brud i wodę
Wady: duża wrażliwość na przegrzanie, bardziej skomplikowane pod względem budowy i naprawy
Porównanie rodzajów hamulców- kiedy wybrać który?
Jak wcześniej wspomnieliśmy, nie każdy typ hamulca nadaje się do wszystkiego. Szczególnie w trudniejszych terenach potrzebna jest większa siła nacisku na hamulce a w mieście wystarczy coś lżejszego. Oto krótki spis wyżej wymienionych hamulców wraz z informacją kiedy najlepiej ich użyć:
- V-brake- w kolorowych rowerach miejskich, wyprawowych trekkingach, dziecięcych, rowerach górskich dla początkujących
- Cantilever- tylko w rowerach przełajowych i tanich miejskich
- Hamulce mechaniczne- w tańszych rowerach typu MTB, rowerach przełajowych i gravelach
- Hamulce hydrauliczne- są wszędzie: od rowerów górskich po szosy aż do miejskich
- Rolkowe- głównie w miejskich, ponieważ nie trzeba specjalnie mocno naciskać na hamulec
Podsumowanie
Wybierając rower lub sam hamulec do swojego roweru musisz wiedzieć gdzie będziesz jeździć i czy będziesz potrzebował mocnego częstego hamowania przez górski teren. Jeśli nie to zwykle wystarczy V-brake hydrauliczny lub rolkowy. Nie zapominaj o kontroli technicznej swojego sprzętu, w tym hamulców ponieważ nigdy nie wiesz kiedy ta funkcja będzie Ci naprawdę potrzebna.